Rozhodování na základě informací

Jde o postup rozhodování, kdy člověk musí poznat, jaké informace jsou pro něj důležité a potřebné, aby se správně rozhodl. Tyhle informace musí pak dále vyhledat (třeba v knihách nebo na internetu), popřemýšlet o nich, vyhodnotit si je sám pro sebe a díky nim potom udělat dobré rozhodnutí. Když člověk získá informace, správně si o nich popřemýšlí, nějak je rozebere, něco si k nim dovyhledá a dokáže získané informace využít při řešení svého problému, má člověk velkou šanci na to, aby udělal správné rozhodnutí.

ZAHRAJ SI HRU:

V téhle hře si vyzkoušíš, jak umíš vyhodnocovat informace a podle nich pak určovat o jakou jde věc, místo, osobu, město a tak dááále… A čím méně budeš potřebovat dostupných informací, tím více bodů pak  získáš. Máš na to?

I v životě je důležité mít VŠECHNY důležité a dostupné informace, abychom se mohli správně rozhodnout. Protože když máš dost informací, je pak tvoje rozhodování o mnoho snadnější. Jde jen o to sehnat si ty správné informace a pak je prostě pobrat do hlavy.

Tak co, poznáš známého zpěváka nebo třeba hrad?

zahraj si

Informace ve hře

Aby člověk dosáhl dobrého výsledku, je potřeba získat informace a správně je taky zhodnotit. Tyhle informace hráč získává už před samotnou hrou. Týkají se totiž dalších hráčů – jde třeba o to, jaké mají zkušenosti s touto hrou, jak často hru hrají a jakou strategii obvykle volí a používají. Na začátku hry se musí hráč rozhodnout pro to nejlepší možné zahájení hry. Díky dostupným informacím hráč pak zvažuje, co mohou udělat ostatní hráči a co musí udělat on sám, aby hru vyhrál.
Po celou dobu sleduje průběh hry, ale i ostatní hráče, sbírá různé informace a díky nim, většinou správně, pokračuje ve své vymyšlené taktice. Jinak se bude muset rozhodnout pro změnu své taktiky.

Deskové hry založené na informacích

�



Podívej se na video k rozhodování na základě informací

Podívej se na video k rozhodování na základě informací

Proč chodíme do školy?

Prusko, což by velkej rival Rakouska, bylo hodně nabušený a rozvinutý. Bylo to tam fakt našláplý a dělalo různé důležité pokroky. Byl to takovej vymakanej stát. Byl třeba o dost napřed se svou armádou. Ale například bylo taky úplně prvním státem v Evropě, kterej zavedl povinnou školní docházku na celém území svého státu. Nevím, jestli Vás zrovna zmínka o povinné školní docházce nějak rozveselila, ale získávání informací je přeci důležité, no ne?

celý článek

No, ale! Marie Terezie, která chtěla svůj rakouský stát taky vymakat k dokonalosti, aby byl moderní a rozvinutý. Nařídila proto slezskému opatovi Johanu von Felbiger, aby připravil systém povinné výuky všech dětí na území všech dědičných habsburských držav. Johann vypracoval systém, který byl pak povinně zaveden roku 1774. Děcka chodily do školy šest měsíců v roce, tři v létě a pak tři v zimě. Zbytek roku byla jejich práce potřebná na polích, kde tvrdě pracovaly. Školou povinné byly děcka ve věku od 6 do 12 let, ale pak od devíti let mohly být školní docházky zbaveny a „ušetřeny“, pokud byly jejich práce na polích důležitá a potřebná pro chod hospodářství. Podle informací o úspěchu povinného docházení do školy v Prusku, se osvícená panovnice Terka rozhodla převzít tento systém. Díky téhle změně a touhle reformou Marie Terezie zařadila rakouské země mezi vyspělé evropské státy! V nich se potom začala tedy vzdělávat populace na území všech rakouských zemí. A to pak mělo i vliv na pozdější občanská hnutí.

 

Příklady rozhodování na základě informací

  • Zdraví: Lékaři se rozhodují na základě informací jako výsledky testů a snímky, aby určili správnou léčbu pro své pacienty.
  • Podnikání: Manažeři používají různé informace a statistiky, aby rozhodovali o tom, jakým způsobem vyrábět a prodávat své výrobky.
  • Potraviny: Když nakupujeme potraviny, můžeme použít informace o výživových hodnotách, složení, způsobu výroby a ekologické udržitelnosti, abychom si vybrali ty nejlepší potraviny pro naše tělo i pro planetu.
  • Školství: Když se rozhodujeme o střední škole, můžeme použít informace o kvalitě výuky, nabídce programů, polohy školy a dalších faktorech, abychom si vybrali školu, která nejlépe vyhovuje našim potřebám.
  • Doprava: Při rozhodování, jak se dostat z jednoho místa na druhé, můžeme použít informace o čase, nákladech, bezpečnosti a dopadu na životní prostředí, abychom si vybrali nejlepší způsob dopravy.
  • Dovolená: Když se chystáme na dovolenou, můžeme použít informace o různých destinacích, kvalitě ubytování, vhodnosti pro rodiny s dětmi, cenách a bezpečnosti, abychom si vybrali nejlepší dovolenou pro celou rodinu.
  • Použití informací nám může pomoci udělat moudrá rozhodnutí, takže se nebojme shromažďovat a využívat informace, které máme k dispozici!

JAK SE ZAPOJIT DO ROZHODOVÁNÍ VE TŘÍDĚ

Je to vlastně podobné jako v předchozím příběhu. Rozhodování o tom kam pojedeme na výlet probíhá v několika krocích, které na sebe logicky navazují a taky potřebují nějaký ten čas na to. Příkladem může být následující postup rozhodování, který se skládá z osmi kroků .

Fáze tvorby rozhodnutí:

  • Řici si, co řešíme
  • Zjistit informace k tomu
  • Co je pro nás důležité (kritéria)
  • Tvorba variant řešení
  • Hodnocení a výběr nejlepší varianty
  • Realizace rozhodnutí
  • Kontrola

Nemá smysl používat všechny kroky rozhodování při každém rozhodování. Tam, kde je třeba se rychle rozhodnout, nebo se jedná o rutinní rozhodnutí (co si vezmu dnes na sebe)  je účelné jen definovat problém a rozhodnout se pro nejlepší variantu a rozhodnutí realizovat. Případně zpětně vyhodnotit správnost rozhodnutí. 

Čti více: ZDE 

Přijímej svobodné, informované a zodpovědné rozhodnutí

Svobodné rozhodnutí znamená, že máš právo se rozhodnout sám(a) za sebe - je to tvé rozhodnutí, které vychází z tebe. Informované rozhodnutí znamená, že máš k dispozici potřebné informace, abys udělal(a) to nejlepší rozhodnutí. A zodpovědné rozhodnutí znamená, že si uvědomuješ, že důsledky tvých rozhodnutí se netýkají jen tebe, ale i tvé rodiny, kámošů a celého okolí, kde žiješ. Proto je při rozhodování důležité přemýšlet, jaké budou následky tvých rozhodnutí.

PRO SVÁ ROZHODNUTÍ MÁM VŽDY DOSTATEK INFORMACÍ

Informace – to je pro nás to, co tvoří zprávy, různý články, naučné knihy, dokumenty v televizi, různá sdělení, objasnění, nějaký důležitý vysvětlení od našich rodičů či učitelů nebo různá poučení. Informace, to jsou třeba čísla nebo znaky, údaje, vysvětlivky, povely, instrukce, příkazy a spoustu dalšího. Informace nás dělají chytřejšími. Víme a známe díky nim mnohem víc věcí. Ať už jsou důležité hodně nebo skoro vůbec. To, jak jsou informace kvalitní, můžeme poznat podle toho, kolik nás toho daná informace naučila. Jestli hodně nebo téměř nic. Informace, které máme k dispozici, budou vždycky ovlivňovat naše rozhodování v různých situacích. A vlastně ani nemusí záležet na tom, jestli jsou tyhle informace pravdivé nebo jestli nejsou. Vždycky nás budou ovlivňovat.

vědomé rozhodování = cesta ke tvým snům

Vědomé rozhodování je super schopnost, která vám pomůže vybrat nejlepší možnost na základě vašich cílů, hodnot a zkušeností. To znamená, že si musíte dát práci a uvažovat o různých možnostech, abyste se dostali k nejlepšímu řešení. Začněte tím, že si stanovíte jasný cíl a snažíte se získat co nejvíce informací, které vám pomohou učinit nejlepší rozhodnutí. Pokud máte nějaké pochybnosti o informacích, které máte k dispozici, zkuste najít další zdroje informací. Když máte dostatek informací, můžete zvažovat různé možnosti a jejich přednosti a nevýhody. Poté můžete vybrat nejlepší možnost, která vám pomůže dosáhnout vašich cílů a hodnot. Vědomé rozhodování může být náročné, ale stojí to za to! Když se snažíte učit se a růst, vědomé rozhodování vám pomůže uspět nejen v škole, ale i v práci. V konečném důsledku, vědomé rozhodování vám pomůže žít život, který je plný zdravého rozumu, zodpovědnosti a spokojenosti. Takže neváhejte a začněte pracovat na svých schopnostech vědomého rozhodování!

Kdo prohraje musí strčit hlavu do bahna

Podívejte se na video, kde tři holky soutěží v tom, kdo za 10 minut udělá nejvíc selfíček s dalšími návštěvníky obchodního centra. O vítězce rozhodují informace - kam poběží, jestli mezi kupující nebo do odpočinkové zóny, koho oslovím, kdo mě neodmítne...  Důležitá je taky rychlost, nebát se odmítnutí, neptat se, přiběhnout, fotit a běžet dál.

Kdo prohraje musí strčit hlavu do bahna

Podívejte se na video, kde tři holky soutěží v tom, kdo za 10 minut udělá nejvíc selfíček s dalšími návštěvníky obchodního centra. O vítězce rozhodují informace - kam poběží, jestli mezi kupující nebo do odpočinkové zóny, koho oslovím, kdo mě neodmítne...  Důležitá je taky rychlost, nebát se odmítnutí, neptat se, přiběhnout, fotit a běžet dál.

HEJ, KÁMOŠI JSOU NEJ

Franta je jediný, kdo nemá iPhone. To ho fakt štve. Má jasný cíl – koupit si nový a taky ví, jak na to. Jenže věci se zkomplikují, když si uvědomí, jak moc ho baví jeho zájmy a aktivity. Chodí do kroužků, hraje tenis, zajímá se o počítačovou grafiku a nejraději tráví čas se svými kámoši.

Franta má jasno, že si chce nový iPhone pořídit, ale zároveň ví, že by to mohlo být na úkor jeho dalších zájmů a aktivit. Rozhodnutí si nový iPhone koupit znamená, že by se musel víc soustředit na vydělávání peněz a méně času by měl na své koníčky. Rozhodně to není taková sranda, jak by se mohlo zdát.

Franta si sedne a přemýšlí o svých prioritách. Ke každé variantě si píše její plusy a mínusy. Díky tomu si uvědomí, že nechce opustit své zájmy a kamarády jen kvůli tomu, aby měl moderní telefon. Rozhodne se pro starý dobrý android a raději si užije svůj volný čas se svými kámoši a dalšími věcmi, které ho baví.

Franta si také uvědomí, že parta je mnohem důležitější než jakýkoli telefon. Sice by si s novým iPhone mohl připadat ještě cool a moderní, ale co to je proti tomu, mít pořádný kámoše. To je pro Frantu mnohem víc.

Takže Franta se rozhodne využít svého vědomého rozhodování a soustředit se na to, co je pro něj opravdu důležité. Rozhodnutí nekupovat si nový iPhone bylo těžké, ale nakonec se ukázalo jako správné. A když tráví čas se svými kámoši, ví, že to stojí za to.